Kongeriket.
154) 2. Sam. 7, 16.
Som så mange profetier i Bibelen, har også denne profetien en dobbel oppfyllelse eller innhold. I første rekke sikter det trolig til Davids kongedømme som skal bli stort, omtrent på linje med ordene til Abraham, 1. Mos. 12. David vil bygge et tempel for Herren. Herren sa imidlertid at det var sønnen Salomo som skulle bygge templet. David hadde ført for mange kriger til å kunne det, 1. Kong. 5, 3. Han var for opptatt med å trygge riket mot fienden.
Likevel er det tydelig at det må være en dypere mening i dette ordet, ellers ville det bli relativt og lite troverdig. Davids hus og kongedømme skulle stå fast til evig tid, og hans trone grunnfestet til evig tid. Det gjorde ikke Davids rike. Vi tror vi har foran oss en messiansk profeti av store dimensjoner, og at den egentlig sikter mot Kristus.
I v. 19 sier han at Herren også talte om en fjern framtid: "om din tjeners hus langt fram i tiden". Om det sier Luther at det er et "slikt evig rike at ingen kan være konge der uten at han er Gud og menneske". Det er Messias.
Linjen av direkte Messiasprofetier har vært brutt i lang tid etter Moses. Men den ble likevel holdt ved like ved den forbilledlige offertjenesten. Ved David ble den så fornyet, og nå med et nytt og viktig ledd: Davids kongedømme skal være evig. Davids ætt skulle være på tronen til evig tid. Hvordan kunne det oppfylles? Også her ser vi at den endelige oppfyllelsen bare kunne skje ved Messias' rike. Han skulle være av Davids ætt etter kjødet. Og hans rike skal være et evig rike. Her forstår vi det som Guds åndelige rike av frelste syndere. De skal leve med Jesus i all evighet.
2. Sam. 23, 2ff.
Dette har vært forstått som en profetisk sang om Messias (Jamieson). Navnet Adonai (JHVH) i v. 2 understøtter det. Det er Davids siste ord, og han ser ordet i lys av Natanprofetien (7, 12-16). Han profeterer om en hersker over menneskene, en rettferdig, en hersker i gudsfrykt, v. 3. Det må være Messias, som er lik morgenens lys. En evig pakt skal opprettes, "ordnet i alle deler og trygget", v. 5. Slik er frelsens rike ved Kristus. Ordet for hersker er "mosjel" som betyr å ha rett og makt til å gjøre noe. Det har Messias.