mandag 22. mars 2010

194) 4. Mos. 6, 22-27.


HERRENS VELSIGNELSE.
194) 4. Mos. 6, 22-27.
.
  I kap. 6, 22-27 finner vi den såkalte aronittiske velsignelse. Det kalles den bare fordi ypperstepresten Aron skulle uttale den overfor folket. Det var egentlig en Herrens velsignelse.
.
  Vi legger merke til at Herren talte til Moses om dette også. Moses skulle så gå videre til sin bror Aron og hans sønner og fortelle at de skulle tale dette til folket. Moses var mellommann mellom Gud og folket nå. Ordet Herren brukes tre ganger, og hver gang med to ønsker for tilhørerne. Fra gammelt av sa man at Gud åpenbarte seg på tre måter slik.
.
Denne velsignelsen ble brukt i hele den gamle pakt, men også i den kristne kirke. I den nye pakt har vi også en apostolisk velsignelse i 2. Kor. 13, 13.
.
Vi taler om å ”lyse” velsignelse til slutt i en gudstjeneste eller et møte. Det kan lett bli et ritual uten at vi tenker over hva det betyr. Et møte blir ikke ”bedre” om vi gjør det. Vi bør ikke forveksle det med en følelse av høytid, selv om vi ikke skal forkaste det heller. Vi skal heller ta innholdet til oss som et budskap fra Gud.
,
Når vi velsigner i Herrens navn, er det noe mer enn et ønske om alt godt for folket. Det er mer en bønn om at Gud skal gi oss noe åndelig. Det er Herrens velsignelse som gjør rik, Ordspr. 10, 22. Og hvis Herren ikke bygger huset, arbeider vi forgjeves. Salme 127, 2. Og det står at Gud velsignet mennesket ved skapelsen, 1. Mos. 1, 22. Ja, han velsignet Abraham i alle ting, 1. Mos. 24, 1.
.
I Bibelens siste bok heter det at salige er de som vasker sine kjortler. Og Paulus skriver i Ef. 1, 3: Han har velsignet oss med all åndelig velsignelse i himmelen i Kristus. I Bibelen er ordet velsignelse nevnt minst 69 ganger, de fleste i GT. 
.
La oss se litt på hva denne velsignelsen innebærer, også med tanke på oss i dag.
.
1. Herren velsigne deg og bevare deg.
Dette er den bevarende nåde, som de talte mer om før. Gud skal føre oss trygt gjennom syndens verden i alle farer. Han har ikke lovet å lede oss utenom alle vansker. Kristendom er ikke en lykkereligion der livet bare har medgang og vi får alt vi ønsker. Men han har lovet å lede oss gjennom vansker, sorg og motgang.
.
Slik var det med Israel. I Jes. 43, 2 får de et løfte: når du går gjennom vann, er jeg med deg… Den samme velsignelsen har han gitt oss også, som i Mat. 28, 20: Se, jeg er med dere alle dager… Velsignelsen er å bli bevart gjennom verden. Han leder oss fri og frelst fram til målet.
.
Det er altså mulig å bli bevart som et Guds barn. Men det er ikke selvsagt. Mange er blitt liggende igjen på veien på grunn av synd og sløvhet og åndelig søvn. Den som går i Jesu fotspor, vil nå fram. Den smale veien fører helt fram til himmelporten.
.
2. Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig.
Når ansiktet lyser, er det tegn på vennlighet. Jesus er vår venn, han tar imot oss og snur ikke ryggen til oss. Det er stor nåde, når vi tenker på hvordan vi er. Vi leser om Noah at han vandret med Gud og fant nåde hos Gud. 1. Mos. 6. Han gikk med de andre ut i et syndig liv, men gikk tvert om til Gud.
.
Hvem er disse som opplever Guds ansikt lys og får nåde? Det er de som kjenner seg dømt på grunn av synden som bor i dem. De erkjenner det og ber om frelse. Slik var det med tolleren i templet, Luk. 18, 13: Gud, vær meg synder nådig, sa han. Det var nok et hjerterop i hans sjel fra et ydmykt menneske.
.
Røveren på korset er en annen. Han var en grov synder, ellers hadde han ikke vært på Golgata. Der skjønte han i møte med Jesus hvor alvorlig det var. Han kunne nok ikke ha håp om en evig himmel. Men kanskje en tanke fra Jesus ville lindre smerten?
.
Kom meg i hu når du kommer i ditt rike, ba han. Det var en fattig bønn. Men han hadde liten tid, det var på slutten av hans liv nå. Og Jesus så hans hjerte og sa: I dag skal du vær med meg til Paradis. Det er velsignelse! Han gikk over fra døden til livet, som Jesus hadde sagt i Hoh. 5, 24.
.
Som en kristen behøver jeg det hver dag og stund. Herre, la ditt ansikt lyse over meg og gi meg nåde til min siste stund.
.
3. Herren må løfte sitt åsyn på oss og gi oss fred.
Fred er et misforstått ord. Mange tror det betyr frihet fra krig og ulykker, atomvåpen og alt annet ondt. Det er jo også en slags fred i menneskelig forstand. Men vi kan ikke være fornøyd med jordisk ro her i verden. Bibelen har et mye større perspektiv over livet.
.
Saken er jo den at menneskene er Guds fiender av natur. Slik har det vært på jorden etter syndefallet. Resultatet av dette fiendskap blir en evig fortapelse borte fra Gud. Det betyr en evig undergang.
.
Derfor er det mest nødvendig for menneskene at vi får fred med Gud. Det betyr frelse ved at synden blir sonet og tilgitt og kastet i nådens hav. Derfor kom Jesus. Han er vår fred, sier Paulus. Ef. 2, 14; Rom. 5, 1; Rom. 3, 22-24.
.
Det er den rette velsignelse. Vi blir frikjent fra all skyld og tilregnet Kristi rettferdighet. Vi lever da under Herrens åsyn. I syndsforlatelsens rike er det Guds fred som rår, og derfor er det salighet hos ham.
.
Og det gjelder alle mennesker. Abraham fikk dette løftet av Gud: I deg skal alle jordens slekter velsignes. Og det var gjennom Jesus det skulle skje. Og da Jesus forlot denne verden, velsignet han sine disispler, Luk. 24, 51. Da stod de der under Jesu velsignede hender, og det er ikke underlig at de da vendte tilbake til Jerusalem ”med stor glede”. Slik er det å leve med Jesus.
.