tirsdag 24. november 2009

55) Esek. 21.

To Messiasprofetier.
Esek. 17 og 21.
.
I Esekiels bok finnes det noen Messiasprofetier. Vi nevner en i kap. 34 om Messias som hyrde. Her vil vi samle to andre: Messias som en kvist i kap. 17 og om Han som retten tilhører i kap. 21. Det er to sider ved Messias som nok kommer igjen andre steder i Bibelen også.
.

1)En kvist. Kap. 17, 22.

Bildet av Messias som en kvist kommer igjen her, jfr. Jes. 11, 1.10. Den skal tas av den høye sederens topp, dvs. Davids kongeslekt på Sion. Den skal plantes på Israels høye fjell som konge og den skal bære frukt.

Så utvider bildet seg: alle slags fugler skal finne ly der og bo i skyggen av dens grener. Det taler om trygghet og vern for folket. Det er Messiasriket der alle folk kan finne ly. Ja, alle slags folk er velkomne inn til Messias. Det har vi et klart ord for her.

.

Bildet taler om at Jesus ser liten ut i begynnelsen. Og det skjedde bokstavelig da han ble født i en stall. Det var bare en kvist. Men den hadde evig liv i seg og skulle bli til frelse for alle dem som tar imot ham. "Ikke en så ussel er at ei Jesus har dem kjær."

.

2) Han som retten tilhører. Kap. 21, 27.

Ødeleggelsen skal komme over land og folk. Nebukadnesar skal gå mot Jerusalem og Sidkia bli straffet. Det skal ikke lenger være noen konge over folket av Davids ætt før Messias kommer. Det ville ikke være ro og fred - Herren vil "vende opp ned på det som er" - til han kommer som retten tilhører. Det er Messias. Han er den rette arving og skal gjenreise Davids trone som nå var falt. Det hebraiske ordet for "retten" er "Ham-misjpat" som egentlig betyr dom. Ved siden av tanken på retten til å herske, ligger kanskje tanken om et rettferdig styre her. De hedenske herskere var kjennetegnet av urettfer­dighet.


Fra kong Sedekias var det ingen konge i Israel i 580 år - til Kristus kom som den åndelige konge (Joh. 18, 36f).

.

Når vi kommer til Jesus med vår synd, kan vi være trygge på at han har rett, og at han skal seire til slutt og ta alle sine inn i sin himmel. Spørsmålet er bare om vi kommer og tar vår tilflukt til ham ved å tro hans ord. Nå er tiden inne til det!