fredag 20. november 2009

5) Sak. 3, 1-7.

Josva
Kap. 3, 1-7.


Først får Sakarias se Josva i skitne klær, 3,1-7. Dette er ikke bar en oppbyggelig tekst - se nedenfor, men den handler også om tjenesten for folket. Josva var en åndelig leder. Og slik er all tjeneste for Gud.
Da opplevde han at Satan kom! han anklaget profeten. Det er vår erfaring. Vi blir anklaget for personlig synd og for tjenesten. Vi vet så godt at vi ikke er gode nok. Der har Satan rett. Men hva skjedde her?
De skitne klær er bilde på synd. Her er brukt det sterkeste ord for stygg (hebr.: tsoim). Det er vår synd, svikt, egoisme, Jes, 64,5.

Bibelen taler alvorlig om synd, mens vi ofte tar det så lett. Men ingen urene kommer inn i himmelen. Åp. 21,27. Jesus taler i mat. 22,11 om en som ikke hadde rette klær. han ble utenfor. Derfor heter det i Luk 15 om den fortapte sønn: Finn fram de beste klærne. Vi er ikke verdige i oss selv. Og en gang blir det rettssak for alle mennesker. - I den såkalte Treholtsaka ble det sagt av dommeren: Han kan ikke anke skyldspørsmålet. Det hadde retten avgjort.

Da fikk profeten nye klær. Det skjedde en forandring, v. 4. han skulle ikke pynte på de gamle og gjøre noe med dem. De skulle kastes. ta de av ham, var beskjeden. Alt skulle bli fullstendig nytt. 2.Kor. 5,17. Han fikk høytidsklær, bryllupsdrakt - et flott bilde på frelsen. Jes. 61,10. Åp. 7,9ff.
Når et menneske får det rett med Gud, blir alt det gamle fjernet og alt blir nytt. Gud hadde utvalgt ham på tross av hans synd. Vi blir ikke frelst etter fortjeneste, men bare av nåde. Gud rettferdiggjør synderen, frikjenner ham fullstendig.

Og hvorledes skjedde det?
Engelen sa noe, v. 4. Et ord fra Gud var nok: Jeg tar din misgjerning bort fra deg. Det er frelse. Ordet forkynner at mine synder kommer han aldri mer ihu. Det får vi tro. For troen kommer av forkynnelsen om Jesu verk, Rom. 10,17.

Dette er en god grunnvoll.
I v. 9 får vi et meget sterkt ord: Herren sier: Jeg tar dette landets misgjerning bort på èn dag. Det er den store forsoningsdagen, 3. Mos. 16. Og den er igjen et forbilde på Golgata, på Jesu forsoning for hele verden. Frelsen gjaldt altså ikke bare Josva, men hele landet og senere hele verden. Guds tjener Spire skal komme, 3,8. Det er Messias. Vi blir frelst på grunn av hans verk og ikke ved oss selv.
Josva skulle også få en ren lue på hodet, v. 5. Ypperstepresten hadde en lue når han gjorde tjeneste for Gud. På den stod skrevet: Helliget Herren, 2. Mos. 28. Dette betyr her at han fikk fornyet tillit som Guds tjener. Nå var han renset - og da kunne han tjene Gud rett. Slik er det med alle Guds rette tjenere.

- Josva var som en brann revet ut av ilden - og slik berget i siste liten. Men en slik "brann" må en være forsiktig med, den kan ta fyr igjen.
Josva blir frikjent.

Ypperstepresten Josva er i tjeneste for Gud og folket i templet. Han var folkets representant og skulle ofre og be for dem. Nå opplevde han at Satan kom og anklaget ham - slik Job hadde gjort. Alle troende opplever dette i noen grad, men Guds tjenere får på en spesiell måte erfare hvordan Satan kommer med sine anklager.
ISRAEL.

Synet taler utvilsomt om Israel som folk og nasjon. Og Josva står som representant for hele folket. Slik Gud behandlet ham, vil ha handle med Israel. Det gjelder en profeti om at Gud vil rense Israel og gjeninnsette det i stillingen som et kongelig presteskap, som Moses har skrevet om (2. Mos. 19,6). Derfor taler det om Israels framtid slik kap. 14 også viser.

FRELSEN.
Det som hendte her er et vakkert bilde på frelsen og kristendom. Slik har det alltid skjedd med Guds barn og slik skjer det nå om det er ekte.
Vi vil stanse for noe av det som hendte:

1. Josva i skitne klær.
I v. 3 finner vi et av de sterkeste ord (hebr. tzoim) for å være stygg, på svensk oversatt uren. Og denne urenhet er vår synd, slik det også er skrevet i Es. 64,5: Vi ble som den urene alle sammen.All vår rettferdighet ble som et urent klesplagg.

Bibelen taler mye og alvorlig om vår synd, mens vi ofte tar det lett. Vår synd er ikke bare enkelte skitne flekker på en noenlunde bra kledning. Vi er fullstendig gjennomsølet av synd og fiendskap mot Gud. Vår natur er blitt syndig og dermed uskikket for Guds rike.

Ingen kommer inn i himmelen med urene klær, sier ordet. Åpb. 21, 27: intet urent skal komme inn i staden. Og Jesus forteller om en som kom uten å ha bryllupskledning på, Mat. 22,11. Han ble kastet ut utenfor der de gråt og skar tenner. Det går an å være i den synlige menighet på jord uten de rette bryllupsklær. Men Mesteren ser vår sanne stilling for Gud og holder slike utenfor det evige Guds rike.

Derfor fikk den fortapte men hjemkomne sønn en ny bryllupsdrakt på, de beste klær i huset. Luk. 15,22.
Vi er som Josva. Vi er urene og syndige i alt vårt vesen. Av natur, født slik. Vi er syndige i alle våre gjerninger, i vårt tankeliv og våre ord. Våre motiv er urene og vi er egoistiske i vår ferd. Og vi er selv skyld i vår stilling. Vi velger å leve i synd framfor å leve med Gud. Så forvrengt er mennesket, sier Guds ord. Det er noe av dybden i Rom.3,23: Vi har alle syndet. Det gjelder oss her i Norge, og det gjelder de der ute på misjonsfeltet.
Derfor er vi ikke verdige å stå for Gud. satan hadde rett i sin anklage - så langt.

Som han skal også vi står i en rettssak for Gud og anklages - av Gud selv. Alle må møte fram der. I en rettssak sa dommeren til den dømte (Treholt): du kan ikke anke selve skyldspørsmålet. Det var definitivt avgjort. Slik er også Guds dom.

2. Josva i nye klær.
Så skjer det noe med Josva. Engelen ga befaling om at de skitne klær skulle tas av ham, v. 4. Og han skulle kles i høytidsklær med en ren hue på hodet. Samtidig fikk han høre forkynnelsen: din misgjerning er tatt bort.
Det skjedde en forandring. Det gamle var borte, se alt ble nytt. Og det er bilde på frelsen. Slik er det brukt i Bibelen: Han har kledd meg i frelsens drakt, i rettferdighets kappe har han svøpt meg.Es. 61,10. Og da Johannes så den frelste skare i himmelen, skriver han: Disse som er kledd i de lange hvite kjortler, hvem er de? Åp.7,13.

Gud hadde utvalgt Sakarias på tross av hans synd og urenhet. Det viser Guds nåde og barmhjertighet når han skal frelse oss. Det er ikke vår egen fortjeneste at vi blir frelst. Det er Gud som rettferdiggjør synderen av egen fri vilje. Han gir oss sin egen rettferdighet, kjøpt med Sønnens blod på korset. Det er frelsens grunn, og det gjør klærne hvite. En antydning om det får vi i v. 9: jeg tar dette landets misgjerning bort på en dag. Og denne dagen var langfredag. Da ble all verdens synd ryddet bort og fjernet fra Guds åsyn. Jesus gjorde en fullkommen forsoning på Golgata. Ingen ting mangler på Guds frelsesverk. I Kristus kan han nå tilgi all synd og gi oss et nytt liv.

Hvorledes skjedde det?
Engelen talte, ha sa. Et ord fra Guds sendebud var nok. Fordi ordet var sendt fra Gud selv.
Slik er også evangeliets kraft. Et ord fra Guds munn er nok til å redde en synder. Det er Ordet som taler omvendelse og tilgivelse. Det er det som føder et menneske på nytt til liv i Gud. Hører du med hjertet og tar imot, er du frelst. Det spørst ikke så mye etter følelser eller forstand. Det er "hørselen" det står på. Det var også slik i Kornelius' hus: Han skal tale ord til deg som du skal bli frelst ved (Apg. 11,14).

Kjære tvilende sjel: la Guds ord tale til deg om hva Jesus har gjort i ditt sted. Les det igjen og igjen. Syng om korset og blodet - "om hva din frelse kostet har". Når du slik hører om Guds store gjerning, skapes troen hos den som tar imot det. Rom. 10,17:Så kommer da troen av forkynnelsen.
Og da skjer det vidunderlige: du ikles en ny drakt, en ny rettferdighet, et nytt liv. For du får se at frelsens grunn ikke er vårt eget liv, våre bønner eller gjerninger. Det er Jesu gjerninger det kommer an på.

Sett en ren lue på hans hode, sier v. 5. Og det skjedde straks. Så fullstendig er frelsen. Fra øverst til nederst blir du ren. Som Josva ble akseptert som jøde og yppersteprest i den himmelske rettssal, blir alle troende mottatt i Guds himmel.

Legenden om Luther er kjent: han kom gående langs en smal vei og møtte Jesus. Han kom ikke utenom det, men ble klar over at han selv hadde skitne og frynsete klær mens Jesu drakt var hvit. Jesus stanser ham og sier: Du, Martin, skal du og jeg bytte klær i dag. Så tok han den skitne drakten av Luther og la sin egen kappe over ham. Slik er frelsen.

Ren og rettferdig, himmelen verdig
er jeg i verdens Frelser alt nu.

3. Josva på Guds veier.
Josva skulle ikke renses for å leve for seg selv eller slik han selv ønsket. Nå begynte et nytt liv - på Guds veier. Slik er det alltid med et Guds barn: Vi er frelst for å gå Guds ærend og leve som han vil. Det blir i ufullkommenhet her på jord, og da får vi fremdeles eie Guds fulle tilgivelse og nåde når vi lever i lyset.