tirsdag 16. februar 2010

155) 2. Sam. 14, 29-31.


Gud vil brenne din åker.
155) 2. Sam. 14, 29-31.

Absalom sendte bud etter Joab, han hadde en oppgave til ham. Han skulel gå til kongen, men han ville ikke. Deretter sendte Absalom bud på ham annen gang. Men Joab kom ikke. Absalom så ut av vinduet, der lå en fin byggåker som svaia i vinden i det gylne solskinnet. Han sa til tjenerne: Der er en måte å få Joab hit på - sett fyr på åkeren! Da vil Joab komme.
Slik gikk det. Og Joab kom. Hvorfor sa du ikke hva du ville gjøre? spurte han. Det er det eneste jeg eidde. Hadde du fortalt meg det, hadde jeg kommet.

Absalom sa: Jeg sendte bud på deg to ganger, og du kom ikke. Det var en måte til å få deg hit. Det var å ta noe du var særlig glad i!

Der er mange menensker i verden i dag som Gud er trett av å leke emd. Gud er trett av noen av dere. Gud er ferdig til å brenne noen av kornåkrene deres. Gud har kalt noen en gang, ja, flere ganger. Bibelen sier: En gang taler Gud, ja to ganger hvis menensket ikke akter på det. Job. 33, 14. Noen av dere har fått mer enn to kall. Det er Guds godhet og kjæørlighet.Men du har lukket dine øyne og øre for dette akllet!

La meg fortelle deg noe. Du vil kanskje snart gå til ditt lille barnbs seng, og finne at barnet er død. Du vil kanskje våkne en natt av at huset ditt står i flammer. Du vil gå til doktoren og få vite at du har en alvorlig sykdom.

Du vile falle på dine kne og rope: Gud, min Gud! Hvorfor lar du dette hende? Og du vil høre Guds stemme si: Jeg har sendt bud etter deg en gang og to ganger, men du ville ikke lyde mitt kall. Så måtte jeg brenne din byggåker for å vekke deg, og få deg ut av din stilling.

GUD BRENTE DAVIDS ÅKRER.

Bibelen sier at David bodde i byen mens krigen raste. Og han så over muren til naboen. Han så naboens hustru som tok seg et bad. Og han fikk lyst på henne - en uren lyst. Da gjorde David hor. - Det er mennesker også idag som roter seg opp i andres saker. Det går aldri bra.

Jeg kan se David ligge våken den natta og Gud kom til ham og sa: David, har ikke du allrid vært en mann etter mitt hjerte. Du har fornektet kjøtet og verdens ting. Har ikke jeg vært god mot deg?

David sa: Dette er min synd, jeg har skjult den. Ingen så meg da jeg gjorde hor! - Men Gud så ham. Gud vet om hver synd du har gjort. Hver løgn. Hver gang du snakket om naboen og kritiserte ham. Gud så deg. Der er et altseende øye som vokter på deg.

David sa: Jeg vil skjue denne synden, og aldri synde mer! La meg fortelel deg at en synd vil lede til en annen synd. Synd føder synd.

Da David oppdaget at Batseba skulle ha barn, sa han: Jeg vil sende bud etter Uria og la ham gå inn til sin hustru -  så tror han det er sitt barn. Han gjorde det, men den mannen var så trofast mot sine kamerater som lå og sov på slagmarka, at han ville ikke gå fra dem.

David sendte ham da til den fronten der han visste han ville bli drept. Og David sa: Jeg vil ta Batseba til min hustru. Synden vil bli begravd, og ingen kan ta meg!

Alt gikk bra en stund. Men en dag ble barnet sykt. Han fastet og bad i åtte dager og netter. Likevel døde barnet.

Hva var galt med gamle David?

Gud hadde brent hans åker!

Etter at barnet var død, vasket David sitt ansikt og åt. Han trodde at synden var betalt. Barnet var død, og han hadde betalt prisen for sin synd. men, kjære deg, David hadde ikke betalt prisen. Davids gutt gjorde hår med hans søster. Det var Davids synd. Davids sønn myrdet hans andre bror. Det var Davids mord. Da Absalom døde, ropte han: Min Gud, om jeg kunne dø i ditt sted!

Gud brente hans åker.

Hør: Du har kanskje en liten synd i ditt liv, og du tror den er skjult. Men ingen små synder kan skjules for Gud. Hvis noen synd kan skjules for Gud, er hele Guds ord løgn og forbannelse. jeg ville ikke tro på et slikt ord.

Det er godt mulig du smiler til dette. Men hvis Gud begynner å brenne din åker, vil ansiktet ditt forandres. Da vil du rope: Hvorfor, Gud? Og han vil svare: Ofte har jeg kalt deg, og dette var den eneste måten du ville våkne på.

Han brenner din kornåker, for han elsker deg. Han vil frelse deg.

Du må omvende deg, ellers kan gud ta noe fra deg. Og det er noe du elsker høyt. Dette er ikke skremsel eller hevn slik mange tenker. Det er bare konesekvensen av ditt gudløse liv og uttrykk for hans inderlige kjærlighet og nåde. Din frelse er mer vend enn alt du eier.

Kom derfor til Jesus i dag og ta imot hans nåde og tilgivelse for Jesu skyld. Amen

(Etter en ide av en annen predikant, i 1959.)
---