mandag 15. februar 2010

144) Nehemias bok.

Kort innledning.
144) Nehemias bok.
                                                                                                                                                          


Esras og Nehemias bøker hører egentlig nøye sammen. De handler om gjenoppbyggingen av Jerusalem etter fangenskapet i Babel. De behandler et tidsrom på ca. 100 år, fra 536 f. Kr. til 433 f. Kr. Esras bok taler om gjenoppbyggingen av templet ved Serubabel, og Nehemias bok om gjenoppbyggingen av Jerusalems murer. Og begge understreker den åndelige reformasjonen. Folket var i stadig konflikt med hedningene og samaritanerne.

I denne tida virket tre store ledere: Serubabel, som gjenreiste templet; Esras, som lærte folket om Gud; Nehemias, som gjenoppbygget murene og slik fikk folket i trygghet. Omtrent samtidig virket tre profeter: Haggai, Sakarias og Malakias.

Her skal vi gå gjennom Nehemias bok og gjenoppbyggingen av Jerusalems murer. Denne historien kan stå som bilde på vanskelige byggetider i Guds rike der fienden er aggressiv. Vi skal trekke fram åndelige lærdommen for oss, uten å ta med for mange historiske detaljer.

Navnet Nehemja betyr: Herren trøster. Han var munnskjenk hos perserkongen. Det var en meget betrodd stilling. Han skulle smake på vinen mens kongen så på, for at han skulle være sikker på at den ikke var forgiftet. Dermed hadde han adgang til kongen, et privilegium han benyttet seg av.

Boken begynner i måneden kislev, som tilsvarer desember, i året 445 f. Kr. Han oppholder seg i borgen Susan, som var kongens vinterpalass i Persia. Da kom hans bror Hanani (kap. 7, 2) fra Jerusalem, og Nehemias fikk vite nytt. Denne samtalen forandret hans liv og Jerusalems historie.

Slik kan våre samtaler ha betydning for Guds rike. ”Du talar om vær og du talar om vind, kvi talar du ikkje om Jesus?”

To ord kan brukes som overskrift over Nehemjas bok: Be og arbeid. De kan ikke skilles, de er som to årer for en båt. Gud har bedt oss å bygge Guds rike. Det er misjon. Arbeid uten bønn er kjødelig strev. Bønn uten arbeid er overåndelighet og latskap. Den som p.g.a. sykdom o. l. ikke kan arbeide, kan likevel be. For en slik sjel er bønnen arbeid. Alle andre er kalt ut på arbeidsmarken i aktiv tjeneste - til de ferdiglagte gjerninger, Ef. 2, 10. Og her skal vi la bønnen og arbeidet gå hånd i hånd.