onsdag 14. april 2010

222) 1. Mos. 14, 18-28.


Melkisedek.

222) 1. Mos. 14, 18-28.
.
Forhistorien er at Lot blir bortført.  Abraham befridde så Lot, men Abraham sa nei til lønn, v. 21-23.
.
En annen person kommer nå fram, Melkisedek. Vi møter ham også senere i Bibelen. Hvem er det? Her står det flere ting om ham:
.
1. Konge i Salem, det er i Jerusalem.
 Og Salem (sjalom) betyr fred. Fred betyr mer enn fravær av krig. I Guds rike er det åndelig, indre fred – med Gud. Det er stor mangelvare nå. Mye uro finnes blant folk. Her kan vi lære noe av fredens by.
.
2. Var prest.
Han var ingen avgudsprest. Men midt i hedenskapet var det en sann prest – for Den Høyeste Gud, Skaperguden, Den eneste sanne Gud. Han hadde tidligere kalt Abraham.
.
Melkisedek betyr ”Rettferdighets konge”. Han levde selv rettferdig, og var representant for en rettferdig Gud. Denne Gud hadde utvalgt både presten og Abraham. Melkisedek var til hjelp for troshelten Abraham.
.
3. Melkisedek kom med vin og brød.
Han kom med gaver og mat til en trett Herrens tjener. Han viste omsorg for ham, slik vi alle skulle gjøre.
.
Det kan være symbol og forbilde på nattverden. Den taler tydelig om Jesus. Han er livsens brød, Joh. 6, 35. Og det sanne vintreet, Joh. 15, 1 og 5. I Salme 23, 5 tales om Herren som vår hyrde (Joh. 10), og han dekker bord for oss. Det er den åndelige føde Gud gir sine barn.
.
4. Melkisedek velsigner Abraham, v. 19.
Det er ikke tale om jordisk gods og ære. Velsignelse er himmelsk godhet og herlighet. Abraham hadde løfte om velsignelse, kap. 12, 2. Melkisedek er  redskapet.
.
Vi har ”all åndelig velsignelse i himmelen i Kristus” (Ef. 1, 3). Ved troen på Jesus får vi det. Vi må se den og blir minnet om den.
.
5. Melkisedek minte Abraham om den sanne Gud.
V. 20 sier: Gud har gitt dine fiender i din hånd. Seieren er gitt av Gud. Derfor skal Gud ha æren, ikke kongen eller Abraham. Vi trenger slike påminnelser: Ikke vi, men Han har gjort alt. Og vi kan med frimodighet gi Gud all ære.
.
I v. 19 sier Melkisedek: Velsignet være Abraham av Den Høyeste Gud.
Han eier alt, se v. 22 der Abraham svarer.
Alt er Guds eiendom, vi mennesker, kongen, fienden. Det gjør oss ydmyke. Ingen ting er vårt.
.
6. Melkisedek fikk tiende av Abraham, v. 20.
Det var egentlig unødvendig. Men det er uttrykk for takk og anerkjennelse fra Abraham. Prestekongen krevde det ikke, men Abraham følte og forstod: jeg vil gi noe tilbake.
.
Her i Kongedalen kunne Abraham blitt rik, men i stedet gav han bort noe. Slik virker Guds ord og evangeliet på et menneske. Jfr. Apg. 20, 35.
.
7. Melkisedek er forbilde på Messias.
To andre steder i Bibelen finner dette navnet.
a) Salme 110, 4. David taler om Messias som konge og prest. Flere steder taler Bibelen om denne dobbelte (og tredobbelte) rolle som Messias har. Her ser vi noe viktig: Du er prest til evig tid etter Melkisedeks vis.
.
b) I Hebr. 5-7 er han nevnt flere ganger, og nå med et tillegg: Han er yppersteprest (øvsteprest). Det er ikke sagt i 1. Mos. 14.
Han var alene som prest i Salem og samtidig konge. Dermed var han den høyeste.
.
Vi ser i Hebreerbrevet noe mer:
1) Messias er øvsteprest etter Melkisedeks vis, Hebr. 5, 6. Noe spesielt ved Melkisedek finner vi her: Messias er Jesus Kristus, en prest til evig tid. Prester i Israel var i tjeneste i sin livstid. Etter døden kom en ny prest.
Jesus som Guds Sønn er derimot evig, og hans gjerning skal aldri gjentas. ”Det er nok det som Jesus gjorde.”
.
2) Med Kristus skjedde en omskiftelse. Hebr. 7, 12. Det gjelder prestedømmet i GT, loven, pakten og løftene. Det er forskjell på den gamle og den nye pakt, og på Arons og Kristi prestedømme. Aron representerer pakten ved Moses og loven på Sinai. Kristus er den nye pakts hovedperson.
.
Allerede i GT kom lyset fra den nye pakt inn og varsler om det som skal komme. Her skjer det ved Melkisedek. Han er bilde på den nye pakts prest, dvs på Guds Sønn. Han var ikke Guds Sønn, men gjort lik ham i det historiske, Hebr. 7, 3. Og her ser vi flere ting.
.
3) Melkisedek var uten far og mor, Hebr. 7, 3. Han var altså uten kjent familie og ætt. Ingen begynnelse og ingen ende betyr: vi kjenner ikke hans fødeår eller dødsår. Men det er ikke noe mystisk. Her står han i kontrast til  slektstavlene i 1. Mosebok og senere. Og i kontrast til øvstepresten Aron som vi kjenner slekta til. Han var bror til Moses.
.
Dette skal vise forskjellen mellom Jesus som Guds Sønn og prestene i GT som var mennesker.
Jesus er opphøyet over alle dem. Det var nødvendig. Hebreerbrevet argumenterer slik: Hvis vi kunne bli frelst etter den gamle pakt, hvorfor var det da nødvendig med en ny øvsteprest, lik Melkisedek? Kap. 7, 11. Og det er en hovedsak, sier kap. 8, 1. Vi behøvde en frelser som er fullkommen på alle måter, kap. 7, 26. Derfor måtte Guds Sønn komme. Melkisedek peker fram mot ham.
.
4) I lys av Melkisedek ser vi at Kristus som frelser er:
a) En evig konge som hersker med rett og rettferdighet. Det skjer nå i nådens rike, og i evigheten i herlighetens rike.
.
b) Han er freds konge som nå gir hjertefred til syndere som kommer til ham, og han skal en gang opprette et evig fredsrike.
.
c) Han er prest for Den Høyeste Gud, og ofret seg selv for våre synder på korset. Det er nok for alle mennesker.
.
d) Han gir velsignelse til Guds folk, både ved tilgivelsen for alle synder og ved at han er med sitt folk alle dager. Han gir oss åndelig mat og styrke på veien.
.
e) Hans prestedømme og tjeneste er større enn alt annet, kap. 8, 6. Han ber i himmelen og er talsmann og representant for Gud i prøvelser og anfektelser. Det er denne Frelser vi har, og som vi kan få dette vår lit til i liv og i død. Har du gjort det?
.