lørdag 6. mars 2010

190) 4. Mos. 22-24.


Bileam.
190) 4. Mos. 22-24.
.
Bileam var en falsk profet som stammet fra Petor ved Eufrat, det er i det nåværende Irak. Selv var han fra Jabbok. Ved Deir Alla, nord for Jabbok han man funnet hans navn på en innskrift: ”Historien om Bileam, sønn av Beor, som var gudenes profet. Se, gudene kom til ham om natten og henvendte seg til ham ifølge disse ord, og sa til Bileam, Beors sønn …” Disse opplysningene stemmer med Bibelen.
.
1. Forbann Israel.
Han ble bedt om å forbanne Israel av Moabs konge. Men Bileam kjente noe til Israels Gud og de under han hadde gjort for folket. Derfor våget han ikke å forbanne dem. Vi kan ikke gå mot det Gud har sagt, kap. 22, 18. Det høres fint og ydmykt ut.
.
Ordlyden er sann nok. Vi kan og skal ikke overtre Guds ord, verken i smått eller stort. Så viktig er det, og har stor betydning for folket.
.
2. Et esel.
Kongen av Moab sendte fornemme embetsmenn til Bileam og lovet ham stor belønning om han ville gå og forbanne Israel. Herren tillot ham å gå hvis han ville tale det Herren hadde sagt. Men fremdeles var hensikten å forbanne Guds folk. Det ville Herren stanse.
.
Da Bileam reid på et esel, sendte Gud en engel for å stanse dem. Han stengte veien for eselet tre ganger med løftet sverd. Herren ordnet det slik at Bileam ikke så engelen, men det gjorde eller merket eselet. Det nektet å gå, og Gud gjorde et under denne dagen: Han lot eselet snakke. 4. Mos. 22, 28. Jfr. 2. Pet. 2, 16. Herren bruker noen ganger slike uvanlige metoder for å fremme sin sak. Dette førte til at Bileam måtte velsigne Israel tre ganger, kap. 24,9. I forlengelsen av dette får Bileam en Messiasprofeti.
.
3. En profeti.
Ufrivillig måtte den falske profet fortelle folket om Messias. Det skjer ikke så ofte. Men Gud bruker de veier og de redskaper han vil. Det minner oss om at alle må til slutt lyde Guds røst, ingen slipper unna i lengden. Dette er en spesiell profeti – om den kommende Messias. La oss se litt på den, særlig ut fra kap. 24, 16-19.
.
1) Ord fra Gud, v. 16.
Han hører ord fra Gud, står det, og har fått kunnskap fra Den Høyeste. Han skuer syner fra Den Allmektige.
.
Det kan ikke være noen annen enn Gud. Bare han kan forkynne noe før det skjer. Alt det mennesker sier i den sammenheng er antagelse og egne tanker og ønsker. Gud er den Allmektige også på den måten at han ser alt og vet alt som skal skje. Derfor kan han fortelle oss om det.
.
Det er likevel underlig at Bileam gjør det her. Han opptrer som en sann profet, for Gud tillot ham og ledet ham til det, sier Matthew Henry. Han måtte altså gå Guds ærend, selv om han ikke i utgangspunktet tenkte det.
.
2) En person, v. 17.
Jeg ser ham, v. 17. Han ser ikke med sitt menneskelige øye, men med sitt sinns øye, som C. J. Ellicott skriver. Han får en indre overbevisning om en person som skal komme. Han sier ikke hvem det er. Noen har ment at dette gjelder kong David, og noe kan passe på ham.
.
Men som Matthew Henry skriver i sin kommentar: ”Vår herre Jesus, den lovede Messias, pekes hovedsakelig ut her i et forbilde.” Og den jødiske rabbiner og fortolker av Mosebøkene, Rasji, sier: ”Det er Kong Messias han taler om slik, om ham er det også sagt i Salme 72, 8; Han skal herske fra hav til hav.” Det gjør også jøden Ibn Esra.
.
3) Det er fremtidig.
Ikke nå, sier han. Jeg skuer ham, men ikke nær. Han vet at det vil komme en slik person, men det er lenge til. Han vil selv ikke oppleve det. Men han ser det i ånden.
.
Og det skulle gå omkring 1500 år før det skjedde. Gud har noen ganger god tid, men det han sier vil skje. Det gir stor trygg i bibellesningen. Vi er ofte opptatt av nuet og at noe skal skje nettopp nå. Gud ser forbi vårt øyesyn og har alltid evigheten for øye. Da kan vi trygt overlate alt til ham.
.
4) En stjerne.
Messias kalles her en stjerne. Det er symbol på er rikes storhet og herlighet, sier den tyske teologen på 1800-tallet Hengstenberg. Før mente man at stjerner kom til syne når konger ble født. Slik forklarer noen at de vise menn kom til Betlehem og fulgte stjernen. Vi har sett hans stjerne i Østen, sa de. Mat. 2, 2.
.
Men det var nok mer et himmeltegn og varsel fra Gud denne ene gangen. Stjernen er et godt symbol på en strålende og stor konge. Stjernen skal stige opp av Jakob, dvs. komme fra jødefolket. Dette blir bekreftet i det neste.

5) Et spir.
Et spir er her et kongesepter, og det løfter seg fra Israel. Her er det ingen tvil om at det er en konge Bileam ”ser”. Og det er ganske interessant når de hører dette i ørkenen. De opptrer mer som et stammefolk på vandring enn et kongerike.
.
Den nye kongen skal knuse og utrydde fienden, og det taler om stor makt. Vi minnes her Jesu egne ord til disiplene: Jeg har fått all makt i himmel og på jord. Mat. 28. 18f.  Men han bruker den ikke til jordisk erobring. Moab lå i øst og Edom i sør. Han skal overvinne hedninger på alle kanter.
.

6) En hersker, v. 19.
Herskeren er den som styrer. Messias skal overta styret i den siste tid, og utrydde alt ondt i verden. Også de som prøver å skjule seg i byene, skal han finne. Hele verden skal bli hans rike. Det skjedde ikke på Davids tid, selv om han var en stor konge.
.
Oppfyllelsen skjedde ikke før Messias ble født i Betlehem. Da ble kongen født. Andre kalte ham det i hans jordeliv, og han Jesus kalte seg selv konge. Men hans seier blir annerledes enn alle andre konger. Hans rike må begynne i våre hjerter, og det fortsetter der. Hans rike er ikke av denne verden. Det er først i Messiasriket i endens tid at den endelige oppfyllelse skal skje.
.
Må Gud få velsigne oss til å være hans venner. Det blir vi bare ved omvendelse og tro på Jesus.
.