torsdag 4. mars 2010

189) 5. Mos. 5, 1-4.


Loven.
189) 5. Mos. 5, 1-4.
.
Loven er gitt til Israel, 2. Mos. 20, og den blir gjentatt i 5. Mos. 5. Den har alltid stått høyt i kurs blant jøder og gjør det ennå. De behandler sine Torah-ruller med stor pietet og varsomhet. De har respekt for Guds tale på denne måten.
.
Hos oss kristne er det blitt mindre med årene. Vi er på vei mot lovløshetens tider med Antikrist og en stor trengsel, 2. Tes. 2, 7; Åp. 13, 3. Hele verden undret seg og fulgte Guds motstander, står det.
.
Det kan være på tide å finpusse Guds ord for oss troende. Her skal vi bare si noen få ting og minne om noen hovedsaker om Guds ord og lov.
.
1. Guds vilje.
De ti bud er et sammendrag av Guds lov og vilje. Noen gjør et stort nummer av at de ti bud ikke er hele Guds vilje og kan derfor ikke betraktes slik. De sier f. eks. at det er Guds vilje at alle skal bli frelst, og det står ikke i de ti bud. Sier noen. Da skulle de f. eks. tenke på hva det første budet innebærer.
.
I alle tilfelle er loven en del av Guds vilje. Den forteller oss hvordan Gud vil vi skal være. Hovedsaken er at Gud vil være alt for oss. Derfor vil han få oss bort fra synden og alt det onde og så lede oss inn i Guds rike. Det er frelse.
.
Det er vanlig å si at alt i Guds ord som krever noe av oss er lov. For nåden krever ingen ting. Den bare gir. Loven ble gitt på to tavler. Den første gjaldt forholdet til Gud, og det andre forholdet mellom mennesker.
.
Det første budet er viktig, det kan stå som en dominerende overskrift over alt det andre. For der heter det: Du skal ikke ha andre guder ved siden av meg. For det første finnes det ikke andre guder. Alt det mennesker kaller guder er menneskelaget og uten noe makt og kraft til til noe, selv om djevelske åndsmakter kan bruke det. For det andre er det slik at får bare den hellige Gud være Gud gjennom Kristus for oss, ordner mye av det andre seg. Da blir det naturlig å gjøre Guds vilje, slik vi skal oppleve det i evigheten. Da er synden unaturlig og Guds rike det overordnede.
.
2. For alle.
Guds vilje gjelder alle. Gud har ikke satt noen på sidelinjen, men han bryr seg om den enkelte. Gud er ikke Gud bare for de snille og gode og religiøse. Han er Gud og Herre over hele verden. Ingen kan lure seg unna Guds krav. De gjelder også deg.
.
Hele verden skal en gang bli stilt til ansvar for Guds domstol og skal gjøre regnskap for sitt liv. Det må bety at alle mennesker er forpliktet på Guds vilje på grunn av skaperverket. Dermed kan vi ikke gjøre som vi vil. I Rom. 3, 19-20 taler Paulus om loven og sier: hver munn skal lukkes og hele verden bli skyldig for Gud.
.
Intet kjød blir rettferdiggjort for Gud ved lovgjerninger, skriver han. Da må loven ha et budskap til alle mennesker. Lovgjerninger er ikke bare et uttrykk for egeninnsats. De henviser til Guds lov.
.
Gud kan og skal kreve alle mennesker til regnskap, både på grunn av skapelsen og forløsningen i Kristus. Det er bare de som er skjult i Kristus ved troen, som går fri.
.
3. Loven kan ikke frelse.
Det var umulig, Rom. 8, 3. Loven i seg selv er god, men vi makter ikke å oppfylle den. Det som var umulig for loven, idet den var maktesløs på grunn av kjødet, sier Paulus. Og det betyr at vi blir aldri så god at det er nok. Og om vi skulle makte det til slutt, hva så med den tiden vi ikke maktet det?
.
Nå var ikke loven gitt for at vi skulle bli frelst ved den. Det var ikke den egentlige hensikten. Loven var gitt for at vi skulle dø i oss selv. Den skal knuse oss og ta bort selvtilliten vår. For den er stor i religiøse spørsmål. Loven skal vise oss hvor syndige vi er, at vi er totalt fordervet åndelig sett.
.
Ludvig Hope sier et sted: ”Dersom me ikkje kjem inn under kravet frå Guds lov og vert ståande fast, kan me aldri læra å kjenna Kristus som frelsar – om han så har det klåraste syn på evangeliet.” (Fritt sitert.)
.
Det er i tråd med Paulus sine ord. I Rom. 3, 20 sier han: For ved loven kommer erkjennelse av synd. Og i kap. 7, 7: Jeg kjente ikke synden uten ved loven.
.
Loven kan ikke frelsen et eneste menneske. Men den kan vise at vi behøver frelse. Det er hensikten. Evangeliet sier da at frelsen kan vi bare få hos Jesus. Og den får vi av nåde, uten vår egen fortjeneste. Det skjer ved tro på evangeliet om Jesus som døde på korset. Den som har sett at han ikke har noe og derfor vil gå fortapt, griper dette ordet. Det gir hjertet stor glede når han får se at Rom. 8, 1 gjelder ham: Derfor er da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus. Det er hovedsaken. Er du der?
.